Rada Upowszechniania Nauki spotkała się na zebraniu plenarnym 10 kwietnia 2013 roku na zaproszenie Prof. Pawła Rowińskiego w kierowanym przez Niego Instytucie Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.

Przewodnicząca – Prof. Magdalena Fikus – przedstawiła sprawozdanie z działalności RUN w roku 2012 i pierwszych miesiącach 2013 roku. Rozmawiano również o planach na najbliższą przyszłość. Ustalono, że RUN będzie kontynuował sesje wyjazdowe, by wspierać swoim udziałem odbywające się w kraju imprezy popularyzujące naukę.


img radaKolejnym punktem programu było wystąpienie Prof. Pawła Rowińskiego. Po pierwsze opowiedział on o Centrum Badań Ziemi i Planet (GeoPlanet), skupiającym 5 różnych instytutów PAN. Po drugie przedstawił projekt EduScience, w ramach którego Instytut Geofizyki PAN przy współpracy organizacji Edukacja Pro Futuro, American Systems oraz Accelerates Learnin prowadzi działalność edukacyjną. Ten innowacyjny, wybiegający w przyszłość w zakresie metod kształcenia w XXI wieku projekt, spotkał się z uznaniem i nawet entuzjazmem uczestniczących nauczycieli i uczniów. Ze szczegółami można się zapoznać na stronie www.eduscience.pl.
Zaproszony na zebranie plenarne RUN przedstawiciel Akademii Młodych Uczonych dr hab. Jakub Fichna zaprezentował cele działania upowszechniającej wiedzę sekcji AMU, które w dużej mierze są zbieżne z działaniami RUN. Mamy więc  nadzieję na bliską współpracę i wymianę doświadczeń, m.in. na wzbogacenie naszych naukowych wyjazdów poza Warszawę lub wspólne warsztaty uczące zasad pisania i mówienia o nauce.

Przedstawiciel Obywateli Nauki (ON) dr Marcin Grynberg zaznajomił zaś Radę z zakresem działań ruchu i planami na przyszłość. Ruch ON niewątpliwie zasługuje na wsparcie, ponieważ z uporem i konsekwentnie realizuje siłami wolontariuszy duży i ambitny program wpływu społecznego na drogi rozwoju nauki i edukacji w Polsce. Tu również mamy nadzieję na wspólne działania.

Na koniec zebrania plenarnego RUN odbyła się rozmowa o perspektywach popularyzacji nauki i koniecznych zmianach w systemie edukacji na wszystkich jej szczeblach. Uznajemy, że takie dyskusje pomogą w wypracowaniu nowych podejść i prób uwspółcześniania edukacji naszych dzieci.